Medverkande

På Biennalprogrammet står 28 workshops och seminarier från A till Ö. Här följer en presentation av några av de medverkande.

Marcelle Bonjour, grundaren av Frankrikes nationella centrum  för Dans i skolan och konsult i Frankrike och Europa för dans och konst i skolorna. Hon verkar som konsulent för dans i offentliga skolor, universitet och för amatörer, vid stiftelser, föreningar och institutioner i Frankrike och Europa. Hon var medansvarig för den nationella utbildningen av "Dans i skolan" från 1985 till 2003. År 1999 var hon ansvarig för den nationella kommissionen för "Dansexamen på gymnasienivå". Hon ger föreläsningar för institutioner och stiftelser i flera länder där hon presenterar sina metoder för utbildning i konst. Marcelle Bonjour är grundare av "Danse au Cœur", det nationella centrumet för kultur och koreografi för barn och ungdomar. Hon är också författare till ett flertal artiklar och skapare av en DVD "Av skriften, det andra: kroppen skapar bandet mellan konstarterna. " Sedan 1998 har arbetet med dans i skolan i Sverige haft ett nära samarbete med Marcelle Bonjour.

Patricia Greenwood Karagozian är en amerikansk koreograf och jazzdanslärare boende i Frankrike. Hon arbetar som lärare i jazzdans och som utbildare av jazzlärare. Hon är även verksam om koreograf och verksamhetsledare för Kompaniet PGK, ordförande för CodaJazz och expert i jazzdans vid Generaldirektoratet för konstnärligt skapande vid Kulturministeriet och för Franska dansfederationen.

Patricia Greenwood Karagozian gav nyligen spetskompetenskurs i jazzdans vid Danslärarutbildningen vid Luleå tekniska Universitet.

www.pattyswing.com

Yared Tilahun Cederlund
Född 1989 i Stockholm och verksam i dans och streetdans sedan 1998. Yared har medverkat i battles såsom brittiska B-boy-mästerskapen (där han var Locking Champion), Juste Debout Paris (där han var en av finalisterna i locking), WDC Japan (där han var Locking Champion) "Dans för Haiti" på Dansens hus och "Unfamiliar Faces" på Kulturhuset i Stockholm. 
År 2008 skapade han dansgruppen "Soul Sweat"  med vilken han vann SDK  "Crew battle" 2010. Hösten 2010 och 2011 koreograferade och dansade gruppen en timmes föreställning inom ramen för Riksteaterns föreställning Pump up the jam, som turnerade över hela Sverige. 
De uppträdde med pjäsen "Amazima" (2011) på Dansens Hus i Stockholm och vid Tällberg Forum (2012). 
Hösten 2013 - våren 2014 medverkade Yared i Stockholms Stadsteaters uppsättningar av Macbeth och Djungelboken. 
Yared utbildar i Popping, Locking och Hip hop/freestyle på skolor som Dans- och Cirkushögskolan, Danscenter stockholm, Balettakademien och Åsa folkhögskola. Han har också hållt workshops i Sverige, Ryssland, Finland, Japan, Kroatien, Polen och Tjeckien bland annat.

Geneviève Meley-Othoniel, Vetenskaplig delegat för utbildningen i konst och kultur vid myndigheten för högre utbildning och forskning  samt särskild rådgivare till ledningen för National Conservatory of Music och dans i Paris (Déléguée scientifique, Formations à l'art et à la culture, Agence d'évaluation de la recherche et de l'enseignement supérieur - Chargée de mission auprès de la direction du Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris).
Chevalier des arts et des lettres, est chargée de mission auprès de la direction du Conservatoire national supérieur de musique de danse de Paris. Dans ce cadre, elle assure notamment le suivi des questions liées à la stratégie internationale de l'établissement et l'accompagnement de la formation supérieure en danse. Titulaire du certificat d'aptitude aux fonctions de professeur de danse, elle a enseigné au sein de conservatoires territoriaux. Geneviève Meley-Othoniel a été responsable de formation à destination des artistes chorégraphiques dans les domaines de la pédagogie et de l'éducation artistique. Elle a été inspectrice de la création et des enseignements artistiques au ministère chargé de la culture, et jusqu'en 2012, chef du bureau des enseignements et de la formation professionnelle du spectacle vivant. Elle est actuellement déléguée scientifique pour les formations à l'art et à la culture à l'Agence d'Evaluation de la Recherche et de l'Enseignement Supérieur.

Roland Pöntinen debuterade som 17-åring med Kungliga Filharmonikerna och har sedan dess framträtt med betydande  orkestrar över hela världen. Bland höjdpunkterna märks konserter med Los Angeles Philharmonics i Hollywood Bowl, med Philharmonia Orchestra i Paris  och London  samt framträdanden på London Proms i Royal Albert Hall.

Roland Pöntinen har gästat många av de stora festivalerna, däribland Schleswig-Holstein, Ruhr Klavier Festival  och Verbierfestivalen och samarbetat med artister som Nicolai Gedda och Barbara Hendricks.

Han har gjort över 90 skivinspelningar och är även verksam som tonsättare och arrangör.

Roland Pöntinen är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och har erhållit den kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärlig gärning.

Love Derwinger (f.1966) tillhör kretsen av Sveriges främsta pianister. Han debuterade 16 år gammal som solist i F. Liszts andra pianokonsert. Han har gett konserter i Europa, USA, Kanada, Japan, Mellanöstern och Sydamerika och deltagit i många prestigefyllda festivaler världen över. Derwinger har varit solist med flera av de största skandinaviska orkestrarna, Nieuw Sinfonietta Amsterdam, Residentie Orkest i Haag, Radio Philharmonie Hannover des NDR, Philharmonia Orchestra m.fl. och samarbetat med dirigenter som Myung-Whun Chung, Paavo Järvi och Leif Segerstam. Love är känd för sin mångsidighet och varvar solistuppdrag med kammarmusik och har även framträtt som dirigent. Han har gjort över 40 cd-inspelningar (BIS, cpo, Arte Verum m.fl.) och är sedan 1990 delaktig i utformningen
av de musikaliska programmen på”FORUM Nutidsplats för kultur” i Stockholm. För några år sedan debuterade Derwinger som författare med boken ”Godnatt” (Dialoger) som rönt stor uppskattning. Oline Stig (Sydsvenskan): ”En tunn liten bok med stort innehåll. Pianisten Derwingers självbiografiska skisser handlar helt lågmält om livets essens: skapandet, kärleken och döden. Inte en falsk ton.”

Minji Nam är född i Seoul, Syd Korea och utbildad i Perm Ballet School i Ryssland och vid Heinz-Bosl Ballet Academy i München, Tyskland. Minji har varit anställd i Kungliga Baletten sedan 2007, utnämnd till 2:e solist
2009 och till 1:e solist från säsong 2014/2015. Hon har även arbetat på Aalto Theatre i Essen och vid Semper Operan i Dresden.

Minji medverkar i nästan alla Kungliga Balettens produktioner och bland rollerna kan nämnas: Lotta och Husan i Nötknäpparen (Isberg), Giovanna Bassi och Augusta i Gustav III (Bart) Quondam (Matthews) Moving Glass (Christe), Ametist, Safir och Överflödets fe samt Florisse i Törnrosa (Haydée), Giselle i Giselle (Makarova), samt Olga och Tatjana i Onegin (Cranko). Minji Nam vann Bronsmedalj i Orlando International Ballet Competition i USA.

AdiLiJiang Abudureheman är född och uppvuxen i västra Kina och dansutbildad i Hongkong. Engagerad vid Kungliga Baletten 2007, utnämnt till 2:e solist 2009 och 1:e solist från säsongen 2012/2013. Han medverkat i
stort sett i samtliga av kompaniets produktioner. AdiLiJiang Abudureheman har haft framträdande roller i en rad olika baletter, t ex:
Matros i Pippi Långstrump (Isberg), Mandolinsolo i Romeo och Julia (McMillan) solopartier i Gustav III (Bart), Petter och Pepparkaka i Nötknäpparen (Isberg), Sync (Christe), Coppelia (Ribaud), yngling i Våroffer (Béjart), Messias (Wainrot), Fågel Blå och Ali Baba i Törnrosa (Haydée) samt Narren i Svansjön (Conus). Ringaren i Ringaren i Notre-Dame (Isberg) var hans första huvudroll i en helaftonsbalett och därefter Prinsen i Törnrosa (Haydée) och Prinsen i Svansjön (Conus). AdiLiJiang Abudureheman har vidare fått stor uppmärksamhet i danstävlingar som Varna och Boston.

Druzhba
De ryska danspedagogerna Svetlana Korepanova och Lidia Takhtarova visar hur de undervisar barnen från dansensemblen Druzhba vid kulturskolan i Archangelsk. Allt sker till ackompajnemang av dragspelaren Ivan Korepanov.

Rebecca Hytting
Born in Huskvarna, Sweden in 1982, Rebecca graduated from Balettakademien, Stockholm. After finishing her studies she worked with Kamuyot/Riksteatern, Carte Blanche Dance Company, Norway, Batsheva Ensemble, Batsheva Dance Company and GöteborgsOperans Danskompani. 

During her time with Batsheva and Ohad Naharin she studied GAGA and is now a certified teacher. 

Tillsammans med Doug Letheren kommer Rebecca Hytting att dansa ett stycke ur Sara vid biennalen. Sara är ett verk skapat 2013 av Sharon Eyal och Gai Behar i original för Nederlands Dance Theatre 2. Tillsammans med musikern Ori Lichtik har de skapat ett stycke som har sin källa i det undermedvetna men samtidigt är så mänskligt.

Doug Letheren
Doug is from New Hampshire, USA and studied at St. Paul’s School and the Juilliard School, where he received his BFA. He worked with Aszure Barton and Mikhail Baryshnikov’s Hell’s Kitchen Dance before join- ing the Batsheva Ensemble in 2007. Doug continued to the Batsheva Dance Company from 2008 to 2012, where he worked with Ohad Naharin and Sharon Eyal, and became a student and teacher of Gaga. 

He is now a founding member of L-E-V, and has been assisting Sharon and Gai in creations for companies such as the Gothenburg Ballet, Nederlands Dans Theater 2, and the Royal Swedish Opera. He is a recipient of the 2007 MOVADO Future Legends Award, nominated by Mikhail Baryshnikov. 

Olof Westring har sina rötter i Skellefteå och har nu återvänt till Norrland där han arbetar som utvecklingsstrateg för Dans i Nord. Olof började dansa i Eva Dahlgrens Bolidens Barnbalett. Föreställnings-verksamheten med Bolidens Barnbalett var omfattande och Eva organiserade otaliga dansuppvisningar i Västerbotten och Norra Norrland där Olof medverkade. Genom Evas entusiasm knöts även internationella kontakter. Eftersom dansen är ett universellt språk och inte har några språkliga barriärer fick Olof tidigt möjlighet att medverka på turnéer till Sovjetunionen, Italien, USA och Frankrike.

Olof fick sin professionella dansarutbildning på Svenska Balettskolan i Stockholm under Gösta Svalbergs ledning. Genom stipendier fick Olof möjlighet att träna för framstående pedagoger i Köpenhamn, Toronto, New York och London. Mellan 1991-2014 var Olof Westring anställd vid Kungliga Baletten på Operan i Stockholm. 1997 utnämndes han till solist och till premiärdansare 2007. Olof är även utbildad balettpedagog vid Dans- och Cirkushögskolan. 

Olof har dansat huvud- och solistroller i de flesta stora klassiska baletterna på Operans repertoar t.ex. Prinsen i Svansjön, Romeo i Romeo och Julia, Solor och Bronsguden i La Bayadère, Albrecht i Giselle, Basilio i Don Quijote, James i Sylfiden, Kolaren i Nötknäpparen, Theseus/Oberon och Lysander i En midsommarnattsdröm m.fl. Olofs repertoar omfatttar även neoklassiska och moderna verk av koreografer som Mats Ek, Jiri Kylian, Twyla Tharp, Niels Christe, Frederick Ashton George Balanchine, Kenneth MacMillan, Ulysses Dove mfl. Han har även dansat i repertoaren på Drottningholmsteatern och har turnerat i Sverige, Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien med Kungliga baletten, och har även gästspelat i Barcelona, Köpenhamn, Munchen, Vilnius, Tallin, Japan samt på Covent Garden i London. Titelrollen i baletten Gustav III skapades för Olof och signaturbilden från baletten med Olof som motiv, kom ut på frimärke 2012, och valdes nyligen till världens vackraste frimärke.

Olof har även engagerat sig i frågor som rör dansarnas utbildning, villkor och framtida möjligheter ,främst som representant för Teaterförbundet men även på andra sätt när möjligheten ges. 

Stephane Imbert
Dansare, danslärare och koreograf från Frankrike.
Stéphane Imbert är uttolkare av koreografier av Odile Dubocs, Georges Appaix, Michel Laubu, Thomas Lebrun, Nathalie Béasse Han har dansat duetter med Catherine Dreyfus "Un air de rien" och med François Grippeau "Des oiseaux de passage". 
Efter utbildning i klassisk dans, blir Stéphane Imbert 1982 dansare i Ballet du Rhin i Mulhouse och SCC av Tours under ledning av Jean-Christophe Maillot. Han möter Odile Duboc 1990 och arbetar med henne i nio år inklusive i "Projet de la matière et trois boléros". Idag lär han ut Odile Dubocs koreografier vid Centre de Développement Chorégraphique, för lärare vid gymnasiet. Stephane Imbert arbetar som pedagog vid Théâtre l’Espal au Mans, och leder workshops med skolelever, amatörer och ungdomar.

Dominique Brun
A dancer, choreographer and Laban notator, Dominique Brun co-founded Salamandre, the Quatuor Albrecht Knust, then the Association Ligne de Sorcière in 2003. Her work is based on the re-interpreting of certain iconic modern works. In 2008, she began a partial reconstruction of Nijinsky’s 
Rite of Spring, for the director Jan Kounen, for the film Chanel & Stravinsky. She then re-created the famous Après-midi d’un faune for the piece Faune(s) by Olivier Dubois in 2008, then mounted S_F/Sacre_ Fac-similé with the students of the CNDC in Angers in 2011. After Sacre #197, she is preparing for 2013 a historical re-mounting of the Nijinsky Rite of Spring.

Sacre # 2. Dominique Brun. Foto: Marc Domage

Läs mer om Dominique Brun's uttolkning av Våroffer.

Julie Salgues
Julie Salgues utbildar sig vid Conservatoire de Lyon. I sin tolkning inspireras hon särskilt av Nathalie Collantes, Dominique Brun och Miriam Gourfink. Hon studerar också scenkonst i Paris 8, även med Laurence Louppe vid sin koreografiutbildning i Aubagne. Hon skriver tillsammans med Nathalie Collantes, en bok för barn med titeln ”Ska vi dansa?”. Hon organiserar i samarbete med Philippe Chéhère dansworkshops på sjukhuset i Salpêtrière för dem som drabbats av sjukdomen Hungtinton, tidigare kallad "danse de Saint-Guy." Hon skapar workshops som ifrågasätter betraktarens roll och blick.

Sacre # 2. Dominique Brun. Foto: Marc Domage

Hanna Hedman är uppvuxen i Skellefteå och numera bosatt i Paris. Hon är utbildad på svenska balettskolans moderna linje i Stockholm. Hanna har arbetat som frilans dansare i över 15 år. Hon har jobbat med koreografer som Alain Buffard, Philippe Blanchard, Olga de Soto, François Verret, Nature Theatre of Oaklahoma, Hervé Robbe, Felix Ruckert…

Sedan 2002 arbetar hon mer återkommande med Fabrice Lambert, Isabelle Schad och Benoît Lachambre. Hon arbetar även som koreografassistent, nu senast med Benoît Lachambre i ett verk för Cullbergbaletten. Hanna har undervisat i olika kompanier och på skolor i Japan, Korea, Frankrike, Tyskland, Kongo, Madagaskar, och Sverige.

Kathleen Quinlan Zetterberg
”Dans är det naturligaste och vackraste bidraget till barns utveckling. Endast den utbildning som innehåller dans är riktig.” Citat från Isadora Duncan 1920-talet. Deltagarna får möta Isadora Duncans filosofi och tradition och lära sig autentisk Duncan-koreografi av Kathleen Quinlan Zetterberg, en av de främsta Isadora Duncan-tolkarna.

Lilly Zetterberg är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm, Palucca School i Dresden och Boston Ballet School i Boston.
Hon har dansat i ett balett kompani Nashville och arbetar nu som frilans dansare med Isadora Duncans koreografier som specialitet.Lilly har dansat för Kathleen Quinlan i Lilla baletten i Stockholm, och studerat med Lori Belilove i Nyc, Barbara Kane och Amy Swanson i Paris alla tredje generationen Duncan dansare.

I Stockholm har hon haft förestallningar i Forum, Moderna Museet, Kulturhuset i Järna, Weld, Dansmuseet och Boulevard Teatern.