Loggan, röd med vit text

Medverkande

Dans i skolan-biennalens och forskningskonferensens program innehåller seminarier, dansföreställningar, presentationer, workshops och samtal. Här presenteras några av de medverkande.
 

Noa Paran

Noa Paran was born in Israel in 1986 and trained as a dancer in the Kadima Community Center. From 2007-2010, she was a dancer in the Batsheva Ensemble and performed in works by Ohad Naharin and Sharon Eyal. Noa also performed as a collaborating dancer in Network (2011) by Maya Levy & Hanan Anando Mars and Garden Of Minutes (2015) by Noa Zuk & Ohad Fishof. 
Noa began teaching Gaga in 2008. She gives classes to the Batsheva Ensemble and teaches in the Gaga Teacher Training Program. She also teaches regularly in the Gaga people classes in Israel and in dance schools and workshops in Israel and around the world.

Bosmat Nossan

Bosmat Nossan was born in 1984 and is a dancer, choreographer, and Gaga teacher. A graduate of the Thelma Yellin High School of the Arts and the Bat-Dor Dance School, she was the recipient of scholarships from the America-Israel Cultural Foundation in 2004 and 2006 and the Ramco prize for promising artists in 2005. In 2011 she was awarded a Danceweb scholarship through the Ministry of Culture to attend Impulstanz in Vienna.
Bosmat performed with the Inbal Pinto and Avshalom Pollak Dance Company and Batsheva Dance Company. She is the artistic director of the Gaga Teacher Training program, she teaches workshops and stages Ohad Naharin's choreography on companies internationally. Bosmat is currently an independent creator and collaborates with various artists in Israel and abroad. Her recent works explore movement along with emotion and imagery as a mechanical expression. 

Tina Wezelius-Grebacken

Danspedagog och flamencodansare. Utbildad vid Danshögskolan i Stockholm. Tina har stor erfarenhet och djupa kunskaper inom dans. Hon arbetar med stor bredd inom förskola, grundskola och högre utbildning. 

Ambra Succi

Ambra Succi är som dansare och koreograf en av de främsta från hiphopscenen. Workshopen vänder sig till alla som vill lära sig mer och fördjupa sig i hiphopens estetik, teknik och uttryck samt ta del av hur en genom hiphopen kan kommunicera. Ambra är koreografen som satt stort avtryck i Danssverige med Bounce Streetdance Company och vars kreativa idéer tog Loreen till toppen.

Roland Pöntinen

Foto: Simon Larsson Foto: Simon Larsson

Roland Pöntinen debuterade som 17-åring med Kungliga Filharmonikerna och har sedan dess framträtt med betydande orkestrar över hela världen. Bland höjdpunkterna märks konserter med Los Angeles Philharmonics i Hollywood Bowl, med Philharmonia Orchestra i Paris och London samt framträdanden på London Proms i Royal Albert Hall.
Han har gästat många av de stora festivalerna såsom Verbier, Schleswig-Holstein och Mostly Mozart-festivalen i New York och är från 2018 själv konstnärlig ledare för Båstad Chamber Music Festival.
Roland Pöntinen har gjort över 100 skivinspelningar och är även verksam som tonsättare och arrangör. 
2001 valdes han in som ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och erhöll året därpå den kungliga guldmedaljen Litteris et Artibus för framstående konstnärlig gärning.

Bengt Olsson

Ordförande i  Institutet Dans i skolans vetenskapliga råd. Professor i musikpedagogik vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet. Tidigare ledamot av Kungl. Musikaliska Akademiens musikutbildningutskott  och av Danshögskolans styrelse. Ledamot och dekanus för konstnärliga fakulteten och utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning vid Göteborgs universitet.

Lena Hammergren

Professor i teatervetenskap vid Stockholms universitet och professor i dansvetenskap, Stockholms konstnärliga högskola (SKH).
Arbetar bl a vid Institutionen för danspedagogik, Dans- och Cirkushögskolan, som ingår i SKH. Lena Hammergren är ledamot av Institutet Dans i skolans vetenskapliga råd.

Christer Wiklund

Fil. dr i pedagogik, professor i musikpedagogik, ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien samt tidigare prefekt vid Institutionen för konst, kommunikation och lärande vid Luleå tekniska universitet i Piteå. Christer Wiklund är ledamot av Institutet Dans i skolans vetenskapliga råd.

Anna Lindqvist

Anna Lindqvist är biträdande rektor vid Lärarhögskolan och forskare vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet. Disputerade 2010  med avhandlingen Dans i skolan – om genus, kropp och uttryck. Fil. dr. i Pedagogiskt arbete med särskilt fokus på dans i förskolan och skolan. Prefekt vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet 2011-2016. Har bakgrund som förskollärare, grundskollärare och danslärare, samt mångårig erfarenhet av undervisning på lärarutbildningen i Umeå. Anna Lindqvist är ledamot av Institutet Dans i skolans vetenskapliga råd.

Eva Bojner Horwitz

Associerad Professor, kulturhälsoforskare, specialiserad inom psykosomatisk medicin, konstnärliga aktiviteter och dans. Medgrundare av och utbildnings-ansvarig vid Centrum för social hållbarhet, CSS vid Karolinska Institutet i Stockholm, forskare vid Institutionen för klinisk neuro-vetenskap KI samt vid Institutionen för Folkhälsa och vårdvetenskap Uppsala Universitet. Eva Bojner Horwitz är ledamot av Institutet Dans i skolans vetenskapliga råd.

Cecilia Björklund Dahlgren

Cecilia Björklund Dahlgren är initiativtagare till det nationella utvecklingsarbetet Dans i skolan samt stiftare av och verksamhetschef för Stiftelsen Institutet Dans i skolan,  professor i danspedagogik på konstnärlig grund vid Luleå tekniska universitet och grundare av  Sveriges första danslärarutbildning vid Luleå tekniska universitet. Cecilia Björklund är ledamot av Institutet Dans i skolans vetenskapliga råd.

Björn Sprängare

Ordförande i Institutet Dans i skolans styrelse. Björn Sprängare har disputerat vid Skogshögskolan och han har haft ledande positioner inom Mo och Domsjö AB (MoDo), Trygg Hansa och Kungliga hovstaterna. Fram till 2011 var han styrelseordförande för det statliga gruvföretaget LKAB. Björn Sprängare är hedersmedlem av Kungliga Filharmonikerna och har varit ordförande i styrelsen för Stockholms Konserthusstiftelse. Han är även ledamot av Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).

Isto Turpeinen

Isto Turpeinen är doktor i danskonst, dansare, pedagog och dansforskare vid Konstuniversitet i Helsingfors med expertis inom dansutbildning för pojkar och män. Vid Dans i skolan-biennalen håller Isto Turpeinen en workshop om en praktisk metod att använda "sökandet" som en konstnärlig, pedagogisk forskningsmodell. Turpeinen presenterar verktyg för att generera, samla och använda olika danselement. Deltagarna får dela erfarnheter i teori och praktik för reflektion och dialog. Vid Forskningskonferensen håller han en presentation om "Skillnader förkroppsligade genom dans", hur danspedagogik med utgångspunkt i modern dans kan stödja yngre grundskolelever att utveckla identitet och relationer i mötet mellan kulturer, genus och unga med funktionsvariation.

Tone Pernille Østern

Foto: Marianne Otterdahl-Jensen/Notabene Foto: Marianne Otterdahl-Jensen/Notabene

Tone Pernille Østern är doktor i danskonst, konstnärlig ledare för Inclusive Dance Company och professor i konstämnenas didaktik med vikt på dans vid lärarutbildningen vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Hon håller en deltagande forskningsworkshop ”Deltagande dansforskning som performative inquiry” som tar avstamp i något hon inte kan men försöker lära om som medforskare - traditionell dans från Papua Nya Guinea och Malawi. Workshopen syftar till att tillsammans med deltagarna utforska betydelsen av delaktighet i dansforskning, och att våga undersöka och öppna sig för nya perspektiv i dans. Tone Pernille Østern håller även en presentation på Forskningskonferensen om "Inkluderande dans, kroppsligt lärande, estetiska läroprocesser, koreografiska processer och konstnärlig forskningsmetodologi".

Bruna Petreca

Dr Bruna Petreca är verksam vid Materials Experience Lab, Delft University of Technology, Nederländerna samt Brasilien. Mikrofenomenologiskt perspektiv.

Ninne Andersson

Ninnie Andersson är Filosofie doktor i pedagogik och hennes avhandling vid Luleå tekniska universitet handlar om bedömning i dansundervisning på gymnasiet. Vid Forskningskonferensen kommer Ninnie Andersson att tala om bedömning i dansundervisning.

Laura Navndrup Black

Laura Navndrup Black er uddannelsesansvarlig for overbygningsuddannelsen i danseformidling på Den Danske Scenekunstskole, hvor hun underviser fag relateret til dans, pædagogik, participation og kreativ praksis. Laura udvikler og underviser projekter for børn og unge og deres lærere for organisationer som Dansehallerne og Den Kongelige Ballet, og hun er ph.d.-kandidat ved Universitetet i Agder på den delvist praksisbaserede specialisering Kunst i Kontekst. Ved forskningskonferencen vil Laura fortælle om barnets potentiale i den kunstneriske proces i oplægget "Barnet är närvarande – barn och unga som koreografer och koreografiskt material”

Märtha Pastorek Gripson

Märtha Pastorek Gripson är universitetslektor vid Institutionen för didaktik och lärares praktik vid Linnéuniversitetet. Märtha Pastorek Gripson har doktorerat i estetik och lärande vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs Universitet. Hon har studerat hur flickor och pojkar gör när de dansar – och sett att det skiljer sig åt. Vid Forskningskonferensen kommer hon att hålla en presentation om "Dans och genus i grundskolan".

Annika Notér Hooshidar

Annika Notér Hooshidar har en filosofie licentiatexamen i pedagogik och är lektor i modern och nutida dans vid Stockholms konstnärliga högskola. Hennes licentiatuppsats fokuserade på kommunikation i dansundervisning med fokus på interaktion mellan studenter och lärare och utgick från ett socialsemiotiskt multimodalt perspektiv. Annika Notér Hooshidar har undervisat modern och nutida dans sedan början av 80-talet och har arbetat som yrkesverksam dansare i ett tiotal år. Vid Forskningskonferensen kommer Annika Notér Hooshidar att tala om "Vem får dansa? – en studie av en konstnärlig process i en inkluderad dansensemble".

Margareta Sörenson

Margareta Sörenson är sedan 2003 danslärarutbildningens lärare i dansens historia och i koreografi. Hon har en fil mag i dansvetenskap, och är dans- och teaterkritiker i Expressen, skribent i Danstidningen, och författare till böcker om scenkonst, som boken Mats Ek. Hon har också ett internationellt uppdrag som ordförande för International Association of Theatre Critics, en av många organisationer under Unescos paraply, som ordnar workshops för unga kritiker och fortbildning för etablerade kritiker.  Hon medverkar i flera internationella tidskrifter som Altérnatives Théâtrales och nättidskriften Critical Stages. 

Lilly Zetterberg

Foto: Tina Axelsson Foto: Tina Axelsson

Lilly Zetterberg är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan, Stockholm, Palucca School i Dresden och Boston Ballet School i Boston. Hon har dansat i ett balettkompani i Nashville och arbetar nu som frilansdansare med Isadora Duncans koreografier som specialitet.

Lilly har dansat för Kathleen Quinlan i Lilla baletten i Stockholm, och studerat med Lori Belilove i Nyc, Barbara Kane och Amy Swanson i Paris, alla tredje generationen Duncan-dansare. I Stockholm har hon haft förestallningar i Forum, Moderna Museet, Kulturhuset i Järna, Weld, Dansmuseet och Boulevard Teatern.

Kathleen Quinlan Zetterberg

”Dans är det naturligaste och vackraste bidraget till barns utveckling. Endast den utbildning som innehåller dans är riktig.” Citat från Isadora Duncan 1920-talet. Deltagarna får möta Isadora Duncans filosofi och tradition och lära sig autentisk Duncan-koreografi av Kathleen Quinlan Zetterberg, en av de främsta Isadora Duncan-tolkarna.

Ida Sandor

Västerholms friskola ligger i Skärholmen, en förort söder om Stockholm och har tillsammans med Skapande skola startat ett projekt som heter Dans, språk och identitet. Projektet sträcker sig över 3 år men skolan har på eget intiativ bestämt sig för att göra dansen på skolan permanent och heltidsanställt en danslärare. Skolans lärare samt elever ser nu vinster i att ha dans i den dagliga verksamheten.
"På danslektionerna har vi ett stort fokus på glädjen i det egna skapandet samt på barn och ungas egna uttryck. Vi integrerar också ämnet svenska då språkutveckling är central. Vi tror på att erbjuda många olika sätt att lära, dansen är en sådan metod." Danslärare Ida Sandor

Elisabeth Sörhuus

Tidigare rektor för Hjulsta Skolor i Stockholm i 20 år, där hon införde dans på skolschemat och såg till att ha dans i olika former i undervisningen under  alla år. Det arbetet gav henne flera utmärkelser, bland annat Dagens Nyheters skolledarpris 1998. Numera verkar Elisabeth som seniorkonsult i skolfrågor och sitter bl.a. i Bredängsakademien  och arbetar för att öka kontakterna mellan skolan och arbetslivet. Hon är också ledamot av Institutet Dans i skolans styrelse.

Benno Voorham

Benno Voorham är en danskonstnär från Nederländerna som bor i Sverige sedan 1995. De senaste 5  år har han satt upp projekt med olika grupper av marginaliserade barn och ungdomar. I projektet HEM med barnhemsbarn i Moldavien, Ukraina och Belarus. I projektet Waiting in the Margins med interna flyktingbarn i Georgien. Och det här  året har han arbetat med nyanlända ungdomar som har kommit till Sverige inom olika skolor i Stockholms län och Tanums kommun i projektet Väntan.  Väntan var ett projekt för asylsökande barn som nyligen kommit till Sverige. I projektet erbjöds barnen en rad olika workshops som blandad dans, improvisation, arkitekturpedagogik och visuell konst. www.waitinginthemargins.orgwww.theprojecthome.org

Samarbetsrådet för Regional Dansutveckling-SRD

SRD - Samarbetsrådet för regional dansutveckling, genom danskonsulentverksamheten i Norrbotten och Värmland samt Dans i Västerbotten lyfter fram och synliggör goda exempel på projekt och arbetsmetoder som på olika sätt tar in dansen i skolans värld. Seminariet ”Olika sätt att jobba med dans under skoltid” vid Biennalen genomförs som ett panelsamtal med efterföljande workshop.

 
Samarbetsrådet för regional dansutveckling är en förening som samlar Sveriges danskonsulenter/utvecklare. Danskonsulenterna/utvecklarna arbetar med strategiskt utvecklingsarbete. Verksamheterna kan skilja sig åt men huvudsakligt uppdrag är att barn, ungdomar och vuxna ska få ökad möjlighet till att se, få kunskap om och själva utöva dans som konst och uttrycksform. 
 
I panelen medverkar:
Emelie Boman – dansare, koreograf, pedagog och filmskapare utbildad vid DOCH och Umeå Universitet. Emelie har bland annat skapat filmerna Hem och Ume(år) och har arbetat med dansundervisning i både gymnasieskolor och dansskolor i Umeå. Under seminariet kommer hon att prata om ett projekt hon genomfört i Tärnaby, Storumans kommun, där hon handledde skolelevers eget skapande av dansfilmer. Om att jobba med film och dans i högstadiet i Västerbottens inland.
ElinMaria Andersson – Community danskonstnär verksam i Finland, Sverige och internationellt. Genom namnet Moving Heart anordnar hon bl.a. utbildningar med dans i naturen, kontaktimprovisation och improvisation. ElinMaria är under våren 2018 anställd av organisationen UTMANA för att arbeta med jämställdhet och genus i skolor i Vännäs kommun. Under seminariet kommer hon att prata om det projektet och Hur kroppen kan bli en del av jämställdhetsarbetet med barn och unga. Efter panelsamtalet håller ElinMaria i en praktisk workshop där deltagarna får prova på UTMANAS metoder.
Carl-Olof Berg – koreograf som forskar på frågor om maskulinitet och sexualitet i sin konstnärliga praktik. Under 2018 är han aktuell med tre föreställningar för grundskolepubliken, ”Hopp och hinder” för åldern 6-8 år genom Regionteater Väst, ”Rapport från ett omklädningsrum” för högstadiet genom Västmanlandsteatern och klassrumsföreställningen ”MIN TRYGGA PLATS – berättelser om sexualitet bakom pansarslutna kroppar, som han arbetat fram i samarbete med skådespelaren Sofia Wretling och filmaren Gro Westgård. Under seminariet kommer Carl-Olof att berätta om arbetet med denna föreställning.
Jenny Selander-Jönsson – danslärare på Kalix kulturskola, med mångårig erfarenhet av att undervisa dans. Jenny undervisar både frivillig verksamhet och dans i skolan inom sin tjänst, hon arbetar ofta i samarbeten med andra ämneslärare på Kulturskolan bl.a. med årligt återkommande projekt där dans och bild möts. Jenny kommer att prata om den arbetsmetod som de jobbar med inom hennes Kulturskola och hur det påverkar och gynnar hennes möte med eleverna. Aktionslärande, en arbetsmetod för bättre gruppdynamik i skolan, en danslärares perspektiv.
Samtalet modereras av danskonsulenterna Erika Pettersson Pekula och Clara West.

https://regionaldansutveckling.se

Håkan Mayer

Håkan Mayer är utbildad dansare och var i 10 år anställd vid Kungliga Operan. 1986 började han frilansa med Kenneth Kvarnström, Per Jonsson, Susanne Jaresand och Birgit Cullberg, engagemang som ledde till en rad Europaturnéer. Som koreograf debuterade han på Drottningholms Slottsteater, bl a med Dido och Aeneas i regi av David Radok som han också samarbetat med i Resan till Reims, Barberaren i Sevilla, Askungen, Don Giovanni, K. Beskrivning av en kamp, La Traviata, Macbeth, Julius Caesar och Rucklarens väg, alla på GöteborgsOperan. Han har också arbetat med Radok i Trollflöjten och Beskrivning av en kamp (teaterpjäsen) i Prag, Barberaren i Sevilla i Aix-en-Provence samt La Traviata och Rucklarens väg på Det Kongelige Teater. Andra operor på GöteborgsOperan han gjort koreografi till är Figaros bröllop, Eugen Onegin, Goya och Orfeus och Eurydike. Håkan Mayer har även arbetat med musikal- opera- och teateruppsättningar på bl a Stockholms Stadsteater, Värmlandsoperan och NorrlandsOperan. Idag är han dansutvecklare på Region Värmland.

Frida Ekholm

Frida Ekholm är socionom, utbildad dansinstruktör i Dans för hälsa och samordnare för Bara Dansa i Örebro kommun - en dansintervention för flickor med psykisk ohälsa som bygger på det forskningsstudien Dansprojektet. Med sin erfarenhet som kurator inom skolan och det förebyggande arbetet inom socialtjänsten ser hon dansen som ett viktigt redskap där andra insatser inte räcker till eller når fram till målgruppen unga som mår dåligt. Hon kommer att prata om hur det är att vara med i rummet när glittret i ögonen tänds igen, hur dansintervention kan implementeras som en del av elevhälsan och i det förebyggande och främjande arbetet i kommunerna, om motivation och de allra viktigaste nycklarna i metoden.  

Olof Westring

har sina rötter i Skellefteå och har nu återvänt till Norrland där han arbetar som utvecklingsstrateg för Dans i Nord. Olof började dansa i Eva Dahlgrens Bolidens Barnbalett. Föreställnings-verksamheten med Bolidens Barnbalett var omfattande och Eva organiserade otaliga dansuppvisningar i Västerbotten och Norra Norrland där Olof medverkade. Genom Evas entusiasm knöts även internationella kontakter. Eftersom dansen är ett universellt språk och inte har några språkliga barriärer fick Olof tidigt möjlighet att medverka på turnéer till Sovjetunionen, Italien, USA och Frankrike.

Olof fick sin professionella dansarutbildning på Svenska Balettskolan i Stockholm under Gösta Svalbergs ledning. Genom stipendier fick Olof möjlighet att träna för framstående pedagoger i Köpenhamn, Toronto, New York och London. Mellan 1991-2014 var Olof Westring anställd vid Kungliga Baletten på Operan i Stockholm. 1997 utnämndes han till solist och till premiärdansare 2007. Olof är även utbildad balettpedagog vid Dans- och Cirkushögskolan. 

Olof har dansat huvud- och solistroller i de flesta stora klassiska baletterna på Operans repertoar t.ex. Prinsen i Svansjön, Romeo i Romeo och Julia, Solor och Bronsguden i La Bayadère, Albrecht i Giselle, Basilio i Don Quijote, James i Sylfiden, Kolaren i Nötknäpparen, Theseus/Oberon och Lysander i En midsommarnattsdröm m.fl. Olofs repertoar omfatttar även neoklassiska och moderna verk av koreografer som Mats Ek, Jiri Kylian, Twyla Tharp, Niels Christe, Frederick Ashton George Balanchine, Kenneth MacMillan, Ulysses Dove mfl. Han har även dansat i repertoaren på Drottningholmsteatern och har turnerat i Sverige, Europa, Nord- och Sydamerika samt Asien med Kungliga baletten, och har även gästspelat i Barcelona, Köpenhamn, Munchen, Vilnius, Tallin, Japan samt på Covent Garden i London. Titelrollen i baletten Gustav III skapades för Olof och signaturbilden från baletten med Olof som motiv, kom ut på frimärke 2012, och valdes nyligen till världens vackraste frimärke.

Olof har även engagerat sig i frågor som rör dansarnas utbildning, villkor och framtida möjligheter, främst som representant för Teaterförbundet men även på andra sätt när möjligheten ges. Olof Westring arbetar som utvecklingsstrateg vid Dans i Nord.

Sophia Färlin Månsson

Danspedagogen och koreografen Sophia Färlin-Månsson har det senaste 8 åren arbetat med att använda dans som en estetisk lärprocess.  Från Ystad till Kiruna har hon främjat barn och ungdomars läsinlärning genom att dansa böcker. Under 2016-2017 skapade Sophia Färlin-Månsson tillsammans med Länsbiblioteket Uppsala och Region Uppsala projektet Dansa en bok med stöd av Statens Kulturråd. Dansa en bok kan användas av lärare i skolan och förskolan, bibliotekspersonal, danslärare och andra som vill prova på att kombinera läsning och dans.  Mer information: www.dansaenbok.se

Frida Brismar Pålsson

Frida Brismar Pålsson arbetar med arkitektur och pedagogik, med många års erfarenhet av fridans och improvisation. Under 2015 fick hon möjlighet att arbeta tillsammans Kiruna kommuns skolor för att skapa verktyg för barnen att förstå Kirunas stadsflytt. Det utvecklades till ett nytt arbetsfält för danspedagogiken där dansen blivit en mycket konkret ingång till arkitektur. Arkitektoniska begrepp som kan kännas svåra att förstå, som skala, tektonik, struktur, ljus/skugga, mönster/rytm och densitet, undersöks genom lekfulla övningar i rörelse, rytm och samarbete i fridansens form. På Dans i skolan-biennalen undersöker Frida hur dansen får elever att förstå och förhålla sig till varandra, uttrycka känslor och klä tankar i rörelse och utveckla det ”poetiska språket ”. Vad behöver skolor i sin miljö för att skapa plats för dansen?