Loggan, röd med vit text

Danssatsning på lärarutbildningar

Danssal vid LTU i Piteå. Foto: Hans-Olof Utsi Danssal vid LTU i Piteå. Foto: Hans-Olof Utsi

Trots att forskning visar att dans stärker barns kommunikation, empati och självkänsla är det ofta en nedprioriterad lärprocess på skolor och lärosäten. Med det som bakgrund väljer nu delar av lärarutbildningarna vid Luleå tekniska universitet att satsa på dans som pedagogiskt verktyg, skriver LTU i en artikel.

– I dansen kan barn uttrycka det som inte går att säga med ord samtidigt som de lär känna sig själva och sina kamrater. Det är en uttrycksform som utvecklar barns empati för sina medmänniskor, säger Cecilia Björklund-Dahlgren, professor i danspedagogik vid Luleå tekniska universitet, och poängterar att dansen som uttrycksform är ett utmärkt sätt att adressera komplicerade frågor redan vid en tidig ålder.

Läs hela artikeln på LTU:s hemsida.

Nyhetsarkiv

Senaste nyheterna

Etikettmoln